KTM offroad a motokros pre rok 2007 - test
KTM nám na sezónu 2007 nachystala ozaj chrumkavé novinky. Nový dizajn nieje až taký dôležitý, ako technické vylepšenia. Nebudem Vás kŕmiť číslami a parametrami ktoré nájdete na každej stránke, chcem sa podeliť o pocity z jazdenia. Na testovanie bolo nachystaných 9 novučičkých motocyklov:
- 85 SX
- 125 SX
- 250 SXF
- 450 SXF
- 250 EXC
- 250 EXC-F
- 400 EXC
- 525 EXC
- 950R Superenduro
![]() |
Motocykle sú pripravené na testovanie |
Chýbalo teda zopár modelov, ale to najzaujímavejšie bolo naleštené, natankované a nachystané. Na začiatku sme sa nahlásili ktorý motocykel chceme vyskúšať, a vybrali čas kedy odštartujeme. Jazdilo sa na motokrosovej trati a areáli bývalého vojenského letiska v Tököli pri Budapešti. Z trate sa dalo odbočiť na krátku enduro vložku, enduro v dolnozemskom poňatí - prejazd po rovine, 2 metre od potoka, 3-metrový úsek blata, prevýšenie 2 metre :) Motokrosová trať bola vybudovaná podobne ako v Lehniciach - na rovine boli navezené lavice a vybudované tobogány. Podklad bol jemnučký piesok, moja premiéra na taktomto podklade, čakal som teda aj nejaké pády. Z môjho padania nebolo nič, aj keď zopár extrémistov sa našlo, boli to zrejme novinári ktorí zatúžili po veľkých skokoch.
![]() |
Držka a tvrdý dopad |
Ako prvú som mal naplánovanú horúcu a divokú motokrosovú SXF 450 - z jazdenia však nebolo nič lebo na nej pózoval známy maďarský jazdec a fotograf cvakal ako o život. Ostatné termíny boli plné a zostalo mi nechať si zájsť chuť...
![]() |
Nová KTM SXF 450 |
Ako náhradu som som si zobral dvojtaktné enduro EXC 250. Priznám sa, že som naň sadal s nedôverou, dvojtakty mi totiž nikdy veľmi nevoňali. Štartovanie "nakopávačkou" bolo bezproblémové, hoci bolo dosť chladno a bol som prvý. Po zahriatí som opatrne vyrazil na trať a nasával som nové skúsenosti s jazdou na piesku. Najskôr to so mnou mávalo, potom mi došlo že to treba držať v tobogánoch riadne pod plynom, takisto aj na rovinkách kde bol hlboký piesok. Dvestopäťdesiatka išla pekne už od spodu, pri otáčkach dostávala riadnu silu, ale stále to bolo pekne kontrolovateľné, nie ako motokrosové špeciály. Pruženie na motokrosovej vložke bolo trochu mäkké, ale nikdy nešlo na dorazy ani ma pri dopade nerozhodilo. Ľahší jazdci by to možno ani nepostrehli... Pruženie bolo nastavené zrejme od výroby, nič som nenastavoval, nebol na to čas. Dva výjazdy čo trať ponúkala EXCčko zvládalo v úplnej pohode, aj na nižších otáčkach. V tobogánoch som na nej nemal už takú istotu, takisto aj otočky okolo nohy sa robia ľahšie na kratšej motorke. Enduro vložka bola malina, nízka hmotnosť motorky by sa však lepšie ukázala v nejakom náročnejšom teréne. Dávam 8 bodov z 10.
![]() |
EXC 250 v akcii |
Ďalší pán na holenie bolo štvortaktné enduro EXC 400. Schválne som si nevybral silnejšieho brata EXC 525, chcel som odskúšať čo sa KTM podarilo nahustiť do 400 cm kubických. Výrobca montuje na štartovanie nožnú páku aj elektroštartér. Nechal som sa rozmazanávať a štartoval som elektroštartérom - pár pretočení kľuky a motor začal tichučko bežať. Už na mieste bolo cítiť o takmer 15kg viac ako EXC 250, pri jazde ich bolo cítiť menej. Motor servíruje svoj výkon úplne hladučko, veľmi prívetivo. Hydraulická spojka funguje perfektne, stlačiť sa dá jedným prstom. Necítiť nijaké výrazné vibrácie a štvortaktný charakter je hneď poznať. Motor ťahá krásne od spodu až do konca. Sériový výfuk by nepohoršil ani dôchodcov idúcich v nedeľu do kostola :) Som zvyknutý na inú zvukovú kulisu a občas som sa bál, či mi to pod zadkom nezhaslo. Nezhaslo. Zase trochu tá neistota v tobogánoch, ale možno to je moja chyba. Pruženie ako stvorené na enduro, na výmoľoch nekopalo do rúk. Takto si predstavujem enduro pre začiatočníkov!
![]() |
EXC 400 vie samozrejme aj lietať |
Dostatok koní v prívetivom podaní, nemá sklony "vyletieť" z rúk. Po výmene výfuku za otvorený motokrosový sa dá očakávať lepší ťah od spodu a celkovo agresívnejší chod. Enduro časť trate, síce krátka, ale aspoň sa tam neprášilo - na štvortakte som si vychutnával kľučky medzi stromami a kameňmi, nebolo treba toľko radiť rýchlosti. Aj keď je pohonná jednotka na prvý pohľad možno až lenivá, pri poriadnom zatiahnutí za plyn sa vie pekne rozkotúľať. Hodnotenie - asi 7 bodov z 10, po výmene výfuku možno o jeden bod lepšie.
Na rad prišla motorka na ktorú som sa najviac tešil a zároveň ma najviac sklamala - štvortaktné štvrťlitrové enduro EXC-F 250. Tak ako EXC 400 má aj štvrťliter kickštartér aj elektroštartér a funguje rovnako dobre, váha papierovo rovnaká, rovnako reštriktívny výfuk. Pruženie klasicky bezproblémové, niekto má námietky voči PDS, ja som však nič nezvyčajné oproti môjmu Ohlinsu nepocítil...
![]() |
Malé sklamanie, EXCF 250 |
Možno bola na vine moja hmotnosť (s výstrojou cca 95kg), ale motorka bola na môj vkus vyslovene slabá, po namontovaní ladeného výfuku sa vraj správa úplne ináč - žiaľ, nemal som možnosť vyskúšať. Pri výjazdoch som sa cítil ako na dvojtaktnej 125ke, a to ešte neboli ani nijaké extra výjazdy. Na enduro pasáži to bolo celkom fajn, až kým neprišiel piesčitý výjazd, zase chýbal výkon. Po druhom kole som sa rozhodol držať ju stále v otáčkach a bolo to o poznanie lepšie. Hmmm, ak by som chcel jazdiť týmto štýlom, bral by som radšej dvojtaktnú 125ku, ktorá je ešte aj o poznanie ľahšia. O 20kg ľahšiemu jazdcovi by bola určite lepšia, ale testoval som ja a bola mi slabá. Škoda, tešil som sa veľmi.
Sklamaný z EXC-F 250 som sadal na jej motokrosovú sestru - SXF 250. Čakal som podobný "čaj", ale bol to malý šok - je to úplne iná motorka! Neviem či titánové zvody sú štandart, ale výfuk bol sériový. Motor brutálne vyladený, okamžitá odozva na plyn, okamžite plný výkon, neustále hrabanie, dvíhanie na zadné. 15 kg menej ako enduro verzia a zvýšený výkon z nej urobil neskutočný stroj. Priznávam, ani som s ňou nezatočil na enduro test, tá motorka si pýtala naháňať po motokrosovej trati. Prejazdy tobogánmi, dovtedy neisté, boli na SXFke rýchle a veľmi zábavné. Skoky boli úplne ľahké a často končili ďaleko za lavicou, tlmiče však všetko vychytali s neskutočnou ľahkosťou. Žiadna únava neprichádzala, práve naopak - každý prejazd zákrutou rýchlejší a divokejší, na brzdy neskôr a tvrdšie, skoky vyššie a dlhšie. Diabol na dvoch kolesách. Ešte dve kolá a niekde by som sa určite vyklopil :) Personál však už mával na opustenie trate. Po prvý krát ma to fakt mrzelo...
![]() |
Živé striebro v akcii, SXF 250 |
Nemôžem hodnotiť inak ako 10 z 10 bodov. Mať zbytočné peniaze - ich osud by bol jasný. Čo potom musela byť motokrosová 450ka?! Ak by som na nej išiel ako na prvej, fotografi by mali o zábavu postarané. Ak sa všetko podarí, offroad deň sa zopakuje aj na Slovensku začiatkom novembra. Môže snežiť, mrznúť, benzín môže stáť 300 Sk za liter, kvôli SXF 250 prídem! Ešte si ju tak vyskúšať na dlhšej trati, to by bolo!
Ale vráťme sa späť k zemi, odskúšať sa dala aj dvojtaktná motokrosová SX 125. Chcel som odskúšať aj tú, ale akosi som sa už nezmestil. Zaujimalo by ma zrovnanie s EXC-F 250, hoci by to bolo enduro oproti motokrosu. Jednému zo skúšajúcich sa pri cieli nedarilo a asi tri krát po sebe sa tam zložil.
![]() |
SX 125 bola pre niekoho neskrotná |
Padal, až kým som sa nepokúsil odfotiť ho - potom prestal :) SX 125 je ešte o pár kilogramov ľahšia ako SXF 250, zábava to musela byť perfekná. Nabudúce nevynechám...
Extrémisti si mohli odskúšať aj Superenduro s obsahom 950 cm3, nemal som chuť skúšať ho, mám rád ostrejšie motorky. Dvojvalec so sklonom valcov 75° ponúka 95Nm a takmer 100 koní pri 185 kg a určite aj veľa adrenalínu, mňa žial neoslovil.
![]() |
Superenduro na piesku |
Mládež si mohla otestovať juniorskú SX 85 - dávali jej riadne zabrať, jednému z nich sa za to "odmenila" v tobogáne, skončilo sa to vyváľaním v prachu. V teste bola verzia s menšími kolami - 14" vzadu a 17" vpredu, váha perfekných 66 kg a 6 rýchlostí.
![]() |
Mládež bola tiež zastúpená |