KTM 2008 test
Okolo tohtoročného VIP KTM testu nebudem veľa písať, lebo to bolo pre mňa jedno veľké sklamanie, minuloročný test bol o 200% lepší. Išiel som tam ale predsa kvôli motorkám, takže bude reč hlavne o nich. Na odskúšanie čakalo pôvodne 6 motokrosov a 4 endurá. "Vďaka" novinárom som sa testovania SX-F 250 nedočkal, zlikvidovali ju ráno... To ma veľmi zamrzelo, lebo 2007-ičku jazdím ja a tešil som sa na porovnanie. Richi mi hovorí, že treba ísť rýchlo jazdiť, lebo sa bude končiť o 14:00 tak nech to postíham. Po troch hodinách sedenia za volantom to nebola nijako lákavá predstava, ale rýchlo som sa obliekol a išiel testovať. Na výber bolo teda 9 zabehnutých oranžových slečiniek:
- 85 SX
- 144 SX
- 250 SX
- 450 SX-F
- 505 SX-F
- 300 EXC-E
- 250 EXC-F
- 450 EXC-R
- 530 EXC-R
Test sa konal v areáli Hungaroringu, na motokrosovej trati, pre endurá bola začlenená "maďarská enduro vložka". Také jemné prepletanie v kríkoch s celkovou dĺžkou asi 100 metrov, nijaká náročná pasáž, podklad hlinito-piesčitý (proste aby to prežila aj moja mama, a teda aj novinári vyrobení z cukru). Motokrosová časť bola ŽIAĽ len na maličkej časti oficiálnej trate a to je ďalšie mínus pre usporiadateľa. Zvyšok trate bol na pohľad úchvatný, krásne skoky a lavice, zostali však nedotknuté ako štrnástka na diskotéke. Ale zase chápem, nikto neche mať na zodpovednosti novinára čo doletel až na mesiac, keď osolil SX-F 505 pred lavicou... Testovanie bolo v plnom prúde, tak som sa po Richiho odporúčaní zahlásil na EXC-E 300 (po pravde, zahlásil ma Riči, ja viem po maďarski len új, vendegló a kenyér + nejaké nadávky, teda samé životne dôležité slová).
Ready to race - pripravené závodiť |
EXC-E 300
Dvojtaktné enduro so štartérom, to čo je? Každý to chváli, kde-kto to ide kupovať, vraj super povozenie. Jeden známy dokonca ide predať WR450 a kúpiť toto čudo čo mi "prdká" pod zadkom. Stvrdnutý ako štolverka sadám na moto a idem sa zohriať a obzrieť trať. Motor ťahá hneď od voľnobehu a výkon pribúda postupne, je teda naladený fakt endurácky, od dvoch tretín sa ale "hrčnek" (300 kubických centimetrov) nezaprie a solídne ťahá. Tlmiče sú nastavené zrejme sériovo, krásne kopírujú vytlčenú trať a šetria moje ruky. Po dvoch kolečkách na motokrose vbieham medzi stromy a idem sa endurovať. Pár esíčiek pomedzi stromy, nejaké mini-kopčeky, krátka rovinka a potom šup do kríkov. Dokopy nič na seriózne testovanie, po vode a blate ani stopy, kopce žiadne, drážky žiadne. Raz idem v stupčkách, druhý raz na zadku a vymetám zákruty. Na pohodové prejdenie som nemusel ani pozrieť na spojku, ak som chcel ísť rýchlejšie tak som zapojil brzdy a spojku - potom to bola iná káva. Škoda že bol ten úsek taký kratučký, ešte som tam aj dvakrát musel predbiehať nejakých zaseknutých pilotov (netuším čo sa im tam mohlo stať) a potom zase na minútku nezáživná motokrosová trať. Na MX trati to nebolo zlé, ale keď som zrýchlil, tak to pérovanie nestíhalo a rozhadzovalo ma to. Pár "klikov" na pritvrdenie by to zrejme napravilo... Doborovoľne končím a zosadám s pocitom, že ak by som jazdil enduro a CC, tak mám asi náradie vybrané.
Môj osobný víťaz v triede ENDURO |
SX 144
Minulý rok v Tököli pri Budapešti som SX 125 nestihol a inú dvojtaktnú 125 som nejazdil, tak to bude možno trochu nefér hodnotenie. Ale prečo nefér, veď ju nejdem zvoziť pod zem! Na motokrose som privítal tvrdšie pruženie, takže jazdenie bolo pre mňa pocitovo bezpečnejšie a istejšie. Za môjho života som dvojtaktom moc do tela nedal, teda neviem ako veľmi točiť motokrosové žihadlo. Zo spodu hluchota, potom ostrý nárast výkonu a ešte viac a ešte viac. Super, len by som musel byť fakt nafetovaný, aby som stíhal jej tempo, chce to nejakého adrenalínového jazdca. Najväčšie problémy mi robila otázka, že o koľko rýchlostí podradiť keď vletím do tobogánu. Odpoveď bola takmer vždy zlá, tak po podtočenom b-e-e-eee a podradení nasledovalo zbesilé uvíííííí :) Ale je neskutočne ľahučká a obratná, plus ten výkon (aj v porovnaní so 125-kou) - určite sa s ňou dajú zajazdiť perfektné časy! Potreboval by som mať takúto motorku dlhšie aby som si dobre zajazdil, takto sme sa obaja potrápili. Niesom suchár a tak vyrážam s týmto jedošom aj na "enduro". Rýchlosti mi vychádzajú nejako "medzi" a tak spojkujem a potom hneď brzdím po otovorení prívery. Nejako som to dva krát preskackal a dávam dole klobúk pred tými, čo jazdia na motokrosových dvojtaktoch kantráč. Chalani, na blate a mokrých koreňoch to musí byť fakt extáza.
Jedovatý dvojtakt |
SX-F 505
Chcel som ísť na EXC-R 450, ale takú ma Richi v dodávke, takže mi odporúča SX-F 450. Tá ale práve jazdí, tak voľba padla na SX-F 505. Niekde si to dobre poznačte, ja na to tiež ľahko nezabudnem. Po cinkotajúcich dvojtaktoch som sadol na lodný motor, čo mal na voľnobehu asi 400 ot/min. Pod riťou mi pulzuje hrniec ako sa patrí, originál pivný pollitrák. Richi mi kričí do prilby, že nech opatrne krútim s plynom a že nech idem na voľnobeh a tak po pol plynu maximálne. Táto kočka (aj chudšia 450-ka) má iba elektrický štart, čo celkom dobre nechápem. Štartér, baterka a alternátor mi prídu ako kilá naviac, plus spoľahlivosť dole. Na druhej strane, nakopávať nohou ten hrniec nebude asi sranda. Vyrážam teda na trať, plný očakávania. Ono to ide celkom rýchlo aj na jednotke na voľnobehu :) Založím za dva a potočím tým šulcom na pravej strane riaditiek. Ťah dvojtaktu po otvorení prívery je v porovnaní s TÝMTO iba slabučký čajíček.
To som ešte nevedel, čo ma čaká |
Brzdenie motorom je citeľné ale zase výjazdy z tobogánov museli fotografom poskytovať super materiál na titulky časopisov. Ako najdôležitejšie bolo držať hmotu svojho tela úplne vpredu, inak každé pridanie odlepovalo predné kolo od zeme. Ono to robilo vlastne stále, aj úplne mierne pridanie. Jazdci čo sedlajú CR500 a podobné stroje, "plný kotol" dávajú len na rovinke. Presne to isté platilo aj o tomto pekelnom stroji a mne - osolil som trojke na rovinke pred stánkami a po zadnom som doletel až pred zákrutu, čo je:
a) efektné pre diváka
b) hrby nekopú do rúk
c) rýchle
Rozbitá trať pred lavicou ale nieje najlepší povrch na pristávanie predného kola a brzdenie, takže skok bol s odretými ušami (a zase fotomateriál pre titulné stránky, že BLBEC ROKA). Vytrasený ako Detva* a vyťahané ruky, odchádzam na enduro test vyskúšať, ako tade prejde tento tank. Čo Vám budem hovoriť, tri krát mi to tam zhaslo a keď to išlo, tak som sa nestačil uhýbať stromom. O tejto motorke a kantráči platí to isté čo o SX 144. Ale zase viem si prestaviť pasáže, kde by tento obuch mal svoje výhody! No v technických pasážach, dovidenia, dopočutia.
* Detva - viac info na www.cigarillo.cz/cs/detva
505-ka je tu pre vyjazdených jazdcov, mňa si na fotke nevšímajte |
SX-F 450
Chcem si oddýchnuť, lebo ruky si svoje užili (to nieje ako týždeň bez frajerky), ale Richi má súri, že nech idem, lebo to chcú už zabaliť. Omráčený z jedného kladiva sadám na druhé kladivo. Motor je oproti 505-ke ale úplná ovečka a sadla mi ako "riť na šerbeľ". Dokonca som si s prehľadom skočil dvakrát tú jedinú lavicu čo tam bola - predtým sa mi do toho nejako nechcelo, nemal som takú istotu. Po dvoch kolách ma z trate stiahli a test sa skončil. To dalo celému testu korunku a išli sme znechutení preč.
Veľmi prívetivá motorka, škoda že to trvalo tak krátko |
Ešte sme si posedeli na tribúne Hungaroringu a pozreli si kúsok závodov automobilov, Richi preložil, že práve vypadla Škoda Felícia. Na krásnom poslednom mieste jazdila sovietska Lada, ale tá aspoň nevypadla. Potom už následovala iba cesta bez Budapešť a potom kopec asi ako Donovaly do Ostrihomu a do Štúrova. Bolo iba skoré popoludnie, tak mi Richi dal možnosť otestovať EXC-R 450 na trati v Gbelcoch. Taká ponuka sa neodmieta, takže trošku mením plán a ideme do Gbeliec, kde sa tento rok jazdil prvý závod Malokarpatského pohára. Pri príchode prehodím pár slov s jedným z bratov Vörösovcov (nikdy neviem ktorý je ktorý), ktorí sa starajú o túto trať a ako neskôr zisťujem, starajú sa o ňu ozaj príkladne.
EXC-R 450
Richiho enduro je olepené a poozdobované "Powerparts"-ami, proste ako cukríček! Prezliekol som sa teda späť do výstroje a išiel testovať. Trať bola perfektná, miestami trochu blata ale vidieť že sa tam o to chalani starajú. Štvortaktné enduro takého akurátneho objemu mi padlo na záver úplne super, ani silné, ani slabé, žiadne agresívne výbuchy výkonu, ale zase dostatok krúťaku aby vyšlo tiahle stúpania. Pri skokoch išlo všetko na dorazy, preto som sa o nejaké extrémne skoky ani nepokúšal. Širšia 18" pneumatika vzadu bola v blate fajn, aj keď enduro FIM dezén neumožňoval pri motokrosovej jazde užiť si to naplno. Enduro vložka tu nebola, takže som prišiel o veľkú časť zábavy a nemohol som naštrbiť enduro-víťazstvo EXC-E 300. Ja ako človek odchovaný na štvrtaktoch by som mal zrejme ťažké rozhodovanie.
Richi na trati v Gbelciach |