NÁRODNÝ ŠPORTOVÝ PORIADOK
NÁRODNÝ ŠPORTOVÝ PORIADOK – COUNTRY CROSS 2008
1. LICENCIE
M SR a Slovenského pohára sa môžu zúčastniť držitelia medzinárodnej alebo národnej licencie Enduro a Rallye pre rok 2008.
2. DRUHY SERIÁLOV
I. Výkonnostná trieda (VT) – Medzinárodné majstrovstvá SR : skúsení jazdci, reprezentanti a profesionáli, juniori vo veku od 15 do 23 rokov – bez rozdielu triedy, dorastenci vo veku od 12 do 16 rokov a veteráni od 39 rokov bez rozdielu triedy.
II. VT - Slovenský pohár (SP): skúsení jazdci - amatéri.
III. VT - Hobby trieda do tejto triedy sa môžu prihlásiť začínajúci jazdci alebo príležitostne jazdiaci amatéri, ktorí nemajú dostatok príležitostí na tréning.
II. VT je vyhradená len pre držiteľov národnej licencie SMF.
III. VT je vyhradená len pre jazdcov so slovenským občianstvom.
Jazdec môže počas sezóny jeden krát zmeniť seriál / triedu, ale len smerom k vyššej výkonnostnej triede. Výsledky sa započítavajú samostatne v každej triede.
3. SERIÁL TRIEDA ŠTARTOVNÉ ČÍSLA
Medzinárodné M SR E1 ( od 100 do 125 ccm 2T, od 175 do 250 ccm 4T) 1 - 69
E2 ( od 175 do 250 ccm 2T, od 290 do 450 ccm 4T ) 101 - 199
E3 ( od 290 do 500 ccm 2T, od 420 do 650 ccm 4T ) 201 - 299
Dorast (12 až 16 rokov - do 85 ccm 2T, do 150 ccm 4T) 71 - 99
Veterán ( otvor. trieda 2T, 4T, od 39 rokov ) 901 - 999
Slovenský pohár E1 ( od 100 do 125 ccm 2T, od 175 do 250 ccm 4T) 301 - 399
E2 ( od 175 do 250 ccm 2T, od 290 do 450 ccm 4T ) 401 - 499
E3 ( od 290 do 500 ccm 2T, od 420 do 650 ccm 4T ) 501 - 599
Hobby 125 ( do 125 ccm 2T+ do 250 ccm 4T) 601 - 699
250 (od 175 ccm 2T) 701 - 799
4T (od 350 ccm 4T) 801 - 890
ženy ( open 2T, 4T od 18 rokov ) 891 - 899
Za hranicu veku sa berie celý kalendárny rok, v ktorom pretekár daný vek dosiahne.
Za dorastenca sa považujú jazdci narodení v roku 1992 až 1996.
Za juniora sa považujú jazdci narodení v roku 1985 až 1993.
Za veterána sa považujú jazdci od roku narodenia 1969.
Za hobby jazdca sa považujú držitelia jazdeckej licencie vo veku 15 a viac rokov.
Súťaž tímov
Každý klub môže do Majstrovstiev Slovenska tímov prihlásiť svoj jazdecký tím. Tím pozostáva z 3 až 5 jazdcov. Jazdci tímu musia byť min z troch tried a musí tam byť jeden jazdec I.VT (E1, alebo E2, alebo E3). Do hodnotenia na podujatí sa započítavajú tri najlepšie výsledky, z ktorých jeden musí byť z 1.VT. Poradie tímov sa určí sčítaním poradia umiestnenia jednotlivých jazdcov tímu. Tím s najmenším súčtom je najlepší. V prípade rovnosti bodov na konci sezóny, rozhoduje počet lepších umiestnení.
4. MOTOCYKLE
Môže byť použitý enduro alebo motokrosový motocykel zodpovedajúci technickým predpisom pre enduro alebo motokros. Nemusí mať EVČ (ŠPZ), osvetlenie, technický, alebo športový preukaz. Nemusí mať zákonné poistenie. Poistenie – zelenú kartu musí mať len motocykel s EVČ (ŠPZ) a motocykel zahraničného jazdca – aj bez EVČ . Môžu byť použité motokrosové alebo enduro pneumatiky.
5. HODNOTENIE
Každý deň dvojdenných seriálov CC je hodnotený ako samostatný podnik. Hodnotení budú len tí jazdci, ktorí budú riadne odštartovaní a prejdú cieľom do 25 minút po odmávnutí prvého jazdca vo svojej triede (pokiaľ nebude prevádzacími predpismi určené inak). Jazdci v I.VT M SR ( okrem 85ccm a veterán), musia naviac odjazdiť minimálne 50% počtu kôl víťaza v triede. Do záverečného hodnotenia sa započítavajú body za umiestnenie zo všetkých vypísaných súťaží.
Bodovanie:
25 bodov - 1.miesto 15 bodov - 6.miesto 10 bodov - 11.miesto 5 bodov -16.miesto
22 bodov - 2.miesto 14 bodov - 7.miesto 9 bodov - 12.miesto 4 body - 17.miesto
20 bodov - 3.miesto 13 bodov - 8.miesto 8 bodov - 13.miesto 3 body - 18.miesto
18 bodov - 4.miesto 12 bodov - 9.miesto 7 bodov - 14.miesto 2 body - 19.miesto
16 bodov - 5.miesto 11 bodov -10.miesto 6 bodov - 15.miesto 1 bod - 20.miesto
V I.VT M SR v každej vypísanej triede, v triede Veterán, Junior a Dorast budú vyhodnotení Majstri SR. Ostatné kategórie budú vyhodnotené po triedach ako II.VT Slovenský pohár a III.VT Hobby.
6. POSTUPOVÝ A ZOSTUPOVÝ KĽÚČ
Pre MM SR je určený následujúci zostupový kľúč:
Jazdci, ktorí skončili v predchádzajúcej sezóne na 1. až 8. mieste v triedach E1, E2 a E3 nesmú zostúpiť do seriálu SP a Hobby.
Pre SP je určený následujúci zostupový a postupový kľúč:
Jazdci, ktorí skončili v predchádzajúcej sezóne na 2. až 10. mieste v triedach E1, E2 a E3 nesmú zostúpiť do seriálu Hobby. Jazdci, ktorí skončili v predchádzajúcej sezóne na 1. mieste v triedach E1, E2 a E3 musia postúpiť do seriálu MM SR.
Pre Hobby triedu je určený následujúci postupový kľúč:
Jazdci, ktorí skončili v predchádzajúcej sezóne na 1. až 3. mieste v triedach 125, 250 a 4T musia postúpiť aspoň do seriálu SP.
7. TRAŤ
Dĺžka trate je 8 až 15 km a je vedená náročným terénom. Priemerná rýchlosť nesmie byť väčšia ako 50 km/hod. Minimálna šírka trate je 1m môže byť maximálne na 5% celkovej dĺžky trate. Trať musí umožňovať predbiehanie. Musí byť vyznačená značkami (šípkami alebo terčíkmi). V sporných miestach, na miestach s min. šírkou a na motokrosovej časti páskami alebo značkami po obidvoch stranách trate tak, aby nemohlo dôjsť k skráteniu trate. Trať musí byť vyznačená 24 hodín pred štartom, aby sa jazdci mohli z traťou oboznámiť pešou prehliadkou. Tréning na trati na motocykli alebo bicykli je zakázaný. Trať musí mať zabezpečenú zjazdnosť za každého počasia. V náročných úsekoch zjazdnosť trate musia zabezpečovať traťový komisári.
Pre Hobby a M SR dorastenci náročné úseky trate musia byť vypustené.
8. ČAS TRVANIA SÚŤAŽE
I.VT M SR – trieda E1, E2, E3, Junior – min. 2 hod.(max. 2,5 hod.)
II.VT Slovenský pohár E1, E2, E3 – min. 2 hod. (max. 2,5 hod.)
M SR Veterán, III.VT Hobby - 1,5 hod. (max. 2 hod.)
MM SR Dorast – 1 hod. (max. 1,5 hod.)
Jury môže čas trvania súťaže z dôvodu vyššej moci (zhoršenie počasia a pod.) počas preteku skrátiť po dohode športového komisára a riaditeľa podujatia.
9. ŠTART
Najneskôr 15 min. pred štartom sa jazdci dostavia na motocykli do priestoru štartu. 10 min. pred štartom riaditeľ podujatia (športový komisár) zaháji rozpravu. Po zahájení rozpravy sa následný príchod jazdca s motocyklom považuje za oneskorený (1x-upozornenie, opätovne-penalizácia). Štartuje sa s motorom v kľude, spoločne po triedach ( radách ). Štartér štartuje bielou zástavou ráznym pohybom zdola nahor. Štartovací priestor je považovaný za depo – povolená cudzia pomoc okrem roztláčania motocykla.
10. PORADIE NA ŠTARTE
Pre celú sezónu bude zavedený následovný rotačný systém poradia tried na štarte.
1.štart 10.00 hod 2.štart 13.00 hod.
1.pretek Vet, Ho 125, Ho 250, Ho 4T, Dor MM SR, SP E1, SP E2, SP E3
2.pretek Vet, Ho 250, Ho 4T, Ho 125, Dor MM SR, SP E2, SP E3, SP E1
3.pretek Vet, Ho 4T, Ho 125, Ho 250, Dor MM SR, SP E3, SP E1, SP E2
4.pretek Vet, Ho 125, Ho 250, Ho 4T, Dor MM SR, SP E1, SP E2, SP E3
5.pretek Vet, Ho 250, Ho 4T, Ho 125, Dor MM SR, SP E2, SP E3, SP E1
6.pretek Vet, Ho 4T, Ho 125, Ho 250, Dor MM SR, SP E3, SP E1, SP E2
atd.
Na štartovaciu čiaru sa radia jazdci v tom poradí v akom prišli do priestoru štartu okrem triedy MM SR. V MM SR sa jazdci zoradia po rozprave podľa priebežného poradia v jednotlivých triedach E1, E2 a E3.
11. PREJAZDOVÉ KONTROLY
Na trati bude len jedna, v najvzdialenejšom mieste trate. Označená bude modrou zástavkou a vyznačená páskou do spomaľovacieho retardéra. V prejazdovej kontrole bude zaznamenaný prejazd jazdca bez zastavenia jazdca. Jazdec, ktorý nebude mať evidovaný prejazd čo len v jednom kole, bude zo súťaže vylúčený.
12. TAJNÉ PREJAZDOVÉ KONTROLY
Organizátor je povinný na miestach, kde môže jazdcami dôjsť k skráteniu trate, zriadiť tajné prejazdové kontroly so záznamom potvrdzujúcim jazdu mimo vyznačenú trať. Jazdec, ktorý bude mať takýto záznam čo i len v jednom kole je zo súťaže vylúčený.
13. MERANIE ČASU
Čas sa meria každému jazdcovi samostatne. Vyhráva jazdec s najvyšším počtom kôl a najlepším časom. Posledné kolo a cieľ sa signalizuje po prejazde prvého jazdca v absolútnom poradí daného preteku.
14. DEPO
V blízkosti štartu a cieľa bude zriadené depo ako súčasť trate. Len v priestore depa je dovolené dopĺňanie paliva. Pri dopĺňaní paliva musí byť motor vypnutý a pod motocyklom musí byť ekologická podložka. Pre dopĺňanie a skladovania paliva sú povolené iba nádoby na to určené. Použivanie PET fliaš pre pohonné hmoty je prísne zakázané. Za porušenie tohto zákazu bude jazdec vylúčený. Začiatok depa bude označený bielou zástavkou a dvomi tabuľkami s nápisom DEPO. Na výstupe z depa bude zriadený koridor, pozostavajúci zo zelenej vlajky na začiatku koridoru a dvoch tabuliek s nápisom STOP na konci koridoru. V tomto koridore je jazdec povinný pri výjazde z depa zastaviť svoj motocykel a položiť nohu na zem. Za každé porušenie tohto pravidla bude jazdec penalizovaný 1 min, ktorá bude pripočítaná k jeho výslednému času v danom preteku.V depe platí prísny zákaz fajčenia. Jazdec je povinný pri prejazde depom zastaviť 1.krát medzi bielou a zelenou vlajkou a 2.krát pri výstupe vo vyznačenom koridore medzi zelenou vlajkou a označením STOP.
15. CUDZIA POMOC
Každá cudzia pomoc poskytnutá pretekárovi na trati je zakázaná. Cudzia pomoc môže byť poskytnutá len v priestore depa ľubovoľným počtom mechanikov. Cudzia pomoc je však zakázaná pri prezúvaní pneumatík a oprave defektu. Na trati smie cudziu pomoc poskytnúť len označená osoba, ktorú organizátor poverí zabezpečovaním prejazdu v obtiažnych úsekoch trate.
16. ZVÝŚENÁ HLADINA HLUKU
Každý jazdec, ktorí stratí, resp. poškodí výfuk tak, že výrazne prekračuje povolenú hladinu hluku, je povinný pri následujúcom prejazde zastaviť v depe a vykonať nápravu. Ak jazdec nie schopný vykonať nápravu výmenou, resp. opravou nesmie pokračovať v jazde.
17. JAZDA MIMO TRATE
Jazdci sú povinní jazdiť len po vyznačenej trati v smere jazdy. Jazda v protismere, mimo trate, za účelom skrátenia si trate, alebo vrátenia sa do depa je potrestaná vylúčením jazdca.
18. ODMENY
V I.VT - Majstrovstvá SR, ( E1, E2, E3, Junior ) - pre každý deň súťaže zvlášť budú z celkového poradia (bez rozdielu triedy) vyplatené minimálne nasledujúce odmeny:
1.miesto - 3 500,- Sk 6.miesto - 1 300,- Sk 11.miesto - 800.- Sk
2.miesto - 2 700,- Sk 7.miesto - 1 200,- Sk 12.miesto - 700.- Sk
3.miesto - 2 200,- Sk 8.miesto - 1 100,- Sk 13.miesto - 600.- Sk
4.miesto - 1 700,- Sk 9.miesto - 1 000,- Sk 14.miesto - 500.- Sk
5.miesto - 1 400,- Sk 10.miesto - 900.- Sk 15.miesto - 400.- Sk
Organizátor môže tieto odmeny podľa svojich možností zvýšiť.
I.VT Dorast, Veterán, II.VT Slovenský pohár a III.VT Hobby - odmeny sa nevyplácajú.
19. ŠTARTOVNÉ
Na zaplatenie zdravotného zabezpečenia, poplatkov za používanie lesných ciest, rozhodcov, atď, je potrebné, aby každý jazdec zaplatil pri preberaní usporiadateľovi za obidva dni súťaže poplatok: 1000.- Sk pre Country cross a 1 200.- Sk pre Enduro cross. Od zahraničných jazdcov, ktorí nie sú držitelia licencie SMF môže organizátor žiadať 40 Eur.
20. ŠTARTOVNÉ ČÍSLA
Každý jazdec, ktorý sa prihlási do jedného z pretekov seriálu CC, bude mať ŠK EaR pridelené štartovné číslo na celú sezónu. Tvar, veľkosť, farba a umiestnenie štartovných čísel musí zodpovedať predpisom FIM.
MM SR E1, SP E1, Hobby 125 |
čierny podklad |
biele čísla |
MM SR E2, SP E2, Hobby 250 |
červený podklad |
biele čísla |
MM SR E3, SP E3, Hobby 4T |
žltý podklad |
čierne čísla |
MM SR Veterán |
modrý podklad |
biele čísla |
MM SR Dorast |
zelený podklad |
biele čísla |
Jazdec sám zodpovedá za čitateľnosť svojho štartovného čísla. Organizátor podujatia seriálu CC môže pri štartovnom čísle uviesť logo hlavného sponzora.
21. ČASOVÝ ROZVRH:
Piatok:
Preberanie prítomných jazdcov od 17,00 do 21,00hod.
Sobota:
1. Preberanie motocyklov všetky triedy 7,00 - 9,00 hod
2. Štart:
M SR veterán, Hobby 125, 250, 4T, ženy, M SR dorast: 10,00 hod
M SR E1, E2, E3, SP E1, E2, E3 : 13,00 hod
Nedeľa:
1. Dodatočné preberanie motocyklov (pre jazdcov, ktorí neštartovali 1.deň): 8,00 - 8,30 hod
2. Štart:
M SR veterán, Hobby 125, 250, 4T, ženy, M SR dorast: 10,00 hod
M SR E1, E2, E3, SP E1, E2, E3 : 13,00 hod
3. Vyhlásenie víťazov : cca o 16,00 hod.
22. PREBERANIE:
Každý jazdec je povinní dostaviť sa v jemu určenom čase na technické a formálne preberanie so svojim motocyklom, prilbou a platnou licenciou. Jazdec je povinný absolvovať súťaž len na prebratom motocykli. Porušenie tohto predpisu sa trestá vylúčením jazdca zo súťaže.
23. POISTENIE
Každý jazdec musí mať zaplatené úrazové poistenie SMF ( 120.- Sk/rok pre národné podujatia, pri zakúpení celoročnej licencie je poplatok za poistenie v cene licencie). Usporiadateľ súťaže musí mať zaplatené poistenie za škody a následky spôsobené organizovaním podujatia.
24. PROTESTY
Protesty musia byť predložené v súlade s disciplinárnym poriadkom SMF a doložené poplatkom 1000,- Sk. Tento poplatok bude vrátený v prípade, že protest bude opodstatnený.
25. VÝKLAD PREDPISOV
Za výklad Národných športových poriadkov a zvláštnych ustanovení je zodpovedný rozhodcovský zbor – jury.
26. ROZHODCOVSKÝ ZBOR
Na každej súťaži musí byť stanovený rozhodcovský zbor pozostávajúci z:
- člena ŠK Enduro a rallye – predseda jury
- športového komisára
- hlavného časomerača
27. ZVEREJNENIE VÝSLEDKOV
Každý deň musia byť do hodiny po prejazde posledného jazdca triedy cieľom zverejnené predbežné výsledky na viditeľnom mieste v priestore depa.
28. ZVLÁŠTNE USTANOVENIA
Organizátor je povinní vypísať a uverejniť na oficiálnej web stránke SMF zvláštne ustanovenia schválené ŠK Enduro a rallye najneskoršie týždeň pred konaním súťaže.
29. SIGNALIZÁCIA
Na signalizáciu počas súťaže sa používajú tieto znamenia:
· mávnutie bielou zástavou od pása smerom hore - štart
· ukázanie žltej zástavy: pozor nebezpečenstvo
· mávanie žltou zástavou: veľké nebezpečie - spomaľ
· červená zástavka: zastavenie súťaže
· čierna zástava s ukázaním štartovného čísla jazdca: vylúčenie jazdca zo súťaže
· prejazd do posledného kola s tabuľkou s číslom 1
30. BEZPEČNOSTNÉ PREDPISY
Každý jazdec je povinný používať výstroj predpísanú FIM a doporučenú odbornou literatúrou.
31. VYLÚČENIE JAZDCA
· správanie sa počas súťaže v rozpore so športovým poriadkom
· výmena prebratého motocykla alebo označeného dielu za iný
· za výrazné prekročenie hlukového limitu pri jazde bez, resp. s poškodeným výfukom
· fajčenie v depe
· tankovanie paliva mimo depa, resp. v depe so zapnutým motorom
· zmeškanie štartu
· za použitie paliva nespĺňajúceho predpisy FIM
· za použivanie PET fliaš na pohonné hmoty pri tankovaní
· za prijatie cudzej pomoci
· za jazdu v depe v protismere
· za nezastavenie v depe, resp. prejazd depom bez zastavenia
· za jazdu mimo vyznačenej trate za účelom skrátenia, resp. vrátenia sa do depa mimo vyznačenú trať a za jazdu v protismere
· za vynechanie prejazdovej alebo tajnej kontroly
· za tréning na trati
· za oneskorený príchod do cieľa o viac ako 25 minút za prvým jazdcom v triede ( pokiaľ nie je určené inak ).
· za vypustenie oleja alebo benzínu na zem
· za nepoužitie ekologickej podložky v depe a parkovisku
32. PENALIZÁCIA
· Za predčasný štart : + 2 minúty.
· Za opätovné oneskorenie na štart ( 10 min pred štartom): + 1 minúta
· Za nezastavenie vo vyznačenom koridore pri výjazde z depa : + 1 minúta
33. ZÁKLADNÉ POKYNY PRE USPORIADATEĽA
Každú súťaž M SR Enduro môže organizovať len usporiadateľ schválený ŠK Enduro a Rallye. Usporiadateľ je povinný zabezpečiť:
· rozhodcov, časomieru, stabilizované napätie 220 V pre časomieru
· zdravotnícke zabezpečenie (min. dve sanitky, jedna s plnou výbavou – typ A a jeden lekár)
· rádiové spojenie zdravotného personálu umiestneného na trati.
· vyznačenie trate s depom zodpovedajúcej športovým poriadkom min 24 hod pre štartom
· schválenie trate rozhodcovským zborom
· zabránenie tréningu včítane domácich jazdcov na trati
· parkovisko pre jazdcov s rozvodom 220V , pitnou vodou a vodou na umývanie, WC-min 4 kabínky v prípade chemického WC.
· vyznačenie štartu a cieľa so smerom jazdy
· zariadenie na zvolávanie jazdcov
· tréningový priestor mimo trať
· parkovisko pre novinárov, rozhodcovský zbor a oficiálnych činovníkov
· dve miestnosti – jednu pre rozhodcovský zbor a jednu pre média s obsluhou pre kopírku a občerstvením a s prípojkou na 220V
· zoznam ubytovacích zariadení
· vyhlásenie, vypísanie a vyvesenie výsledkov – pri miestnosti pre novinárov
· ceny pre min troch jazdcov každej triedy, zodpovedajúce úrovni M SR. SP a Hobby oceniť len diplomom alebo medailou pre prvých troch jazdcov.
· vyznačenie príjazdových ciest k trati súťaže pre jazdcov, divákov a sprievody
· slávnostné odovzdávanie cien so stupňom víťazov a moderátorom na úrovni M SR
· vyplatenie prémií jazdcom za umiestnenie podľa športového poriadku
· propagáciu súťaže v regióne min 3 týždne pred podujatím formou plagátov a programov
· občerstvenie v blízkosti parkoviska jazdcov
34. ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
Všetci jazdci a organizátori sú povinní dodržiavať tento športový poriadok.
Tento športový poriadok bol vydaný a schválený ŠK Enduro a rallye, ktorá jediná v ňom môže v prípade potreby vykonávať zmeny, alebo doplnky. O týchto zmenách a doplnkoch je povinná okamžite informovať všetkých jazdcov a organizátorov.
Tieto športové poriadky nadobúdajú platnosť a účinnosť dňom zverejnenia na internete.
Košice, 15.11. 2007. Zdroj: www.smf.sk