Vzduchove filtre
Pár rád čo nezanedbať a čomu sa vyhnúť pri starostlivosti o vzduchový filter. Sú to predsa pľúca motorky... Bez neho by sa tvoj piest už dávno porúčal do večných lovíšť. Väčšinou o tom málokto rozmýšľa. Moc ľudí to nezaujíma ako iné tuningové produkty, až kým sa tvoj tátoš začne zničohonič nečakane vzpierať. Je to jeden z najlacnejších dielov tvojej X-tisícovej motorky. Veru, žiadny iný diel nevie viac o tom či ideš, alebo práve oddychuješ na svojom biku.
Staráš sa oň dobre?
ČÍSLO JEDNA: OPOTREBUVÁVA SA VZDUCHOVÝ FILTER?
![]() |
Áno. Nie z toho, že filtruje nasávaný vzduch, ale čistením medzi pretekmi. Drsnosť čistiaceho roztoku spôsobuje rýchle opotrebenie filtra. Pena sa vysušuje, krehne a stráca pravidelnosť jej „labyritnov“.
ČÍSLO DVA: AKÝ JE NAJLEPŠÍ ČISTIACI PROSTRIEDOK?
Petrolej je snáď ten najlepší čistič. Je najmenej prchavý a nie je taký agresívny na penu
ČÍSLO TRI: AKÝ JE NAJHORŠÍ ČISTIACI PROSTRIEDOK?
Benzín. Postupne rozbíja celú štruktúru vzduchového filtra. Spôsobuje starnutie peny. Takisto nie sú vhodné iné agresívne rozpúšťadlá. Obsahujú odmasťovače, doslova požierajú lepidlá, ktorými sú jednotlivé časti spájané.
ČÍSLO ŠTYRI: AKÁ JE JEHO ŽIVOTNOSŤ?
![]() |
Vydrží večne, ale ak ho nikdy neočistíš, tvoj motor sa stane rýchloobrátkovou náhradnou súčiastkou. Keď sa o filter poriadne staráš, vydrží približne 50 čistení. Po tejto dobe, lepidlo ktoré spája jeho jednotlivé diely stráca svoju spájaciu schopnosť.
ČÍSLO PÄŤ: AKÁ JE NAJVÄČŠIA CHYBA?
Žmýkanie a skrúcanie pri sušení.
ČÍSLO ŠESŤ: JE NEČISTOTA NAJHORŠÍM NEPRIATEĽOM?
Nie. Najväčším nepriateľom je voda. Nečistoty sa zachytia na povrchu lepkavého, naolejovaného filtra. Voda sa dostane ďalej, rozptýli sa po celom filtri a dovolí špine preniknúť dnu.Ak umývaš bike vysokotlakovou umývačkou, vždy preolejuj vzduchový filter – aj keď je čistý.
ČÍSLO SEDEM: TREBA PREAMAZAŤ OKRAJE?
![]() |
Ak má tvoj fliter tenkú základňu (miesto so stlačenou penou), je rozumné namazať rozhranie medzi filtrom a airboxom. Filtre, ktoré majú túto penu širšiu na ich základni nemusia byť premazané, ale ani im to nezaškodí. Použi vode odolné mazivo.
ČÍSLO OSEM: AKÝ ŠPINAVÝ MÔŽE BYŤ FILTER?
Niekedy stačí pozrieť a môžeš si povedať:"treba ho vyčistiť". Dve najdôležitejšie miesta, kde treba pozrieť sú: (1)Pokrytie celej plochy. Ak je filter pokrytý špinou na každom milimetri, treba čistiť. (2) Hĺbka nečistoty. Taktiež, ak aj filter vyzerá byť čistý, môže mať v sebe hlboko zaryté čiastočky nečistôt. Ak si na pochybách, čisti.
ČÍSLO DEVÄŤ: MUSÍŠ POUŽIŤ ŠPECIÁLNY OLEJ NA FILTRE?
Áno. Je síce možné použiť aj motorový olej, ale nie je taký dobrý ako olej na filter. Motorový olej je príliš „chudý“. Prejde celým filtrom a robí dve veci:
- Stečie dolu airboxom na podlahu v tvojej garáži. Je to zlé, lebo to spôsobuje neporiadok a filter rýchlo stráca svoje zachytávacie vlastnosti.
- Pretože má nižšiu viskozity, nasáva sa pri pridaní do motora. Veľaráz vidíš motorky s „chrapľavým“ zvukom a sú príliš ťažkopádne prvých pár kôl tréningu. Je to preto, že jazdec práve naolejoval filter a ten práve prechádza motorom.
Špeciálne vyvinutý olej pre filtre má obsahuje chemikálie a prísady, ktoré pomáhajú sa najprv rovnomerne rozšíriť a potom vyprchajú.
ČÍSLO DESAŤ: KEDY TREBA FILTER NAOLEJOVAŤ?
![]() |
Najlepšie deň pred pretekmi. Týmto spôsobom sa prísady spoľahlivo rozšíria a odparia sa.
Jazdci MXA obyčajne naimpregnujú filtre a vložia do samozatváracích sáčkov, do ktorých spravia pár otvorov. Takto nachystaný filter vydrží aj niekoľko mesiacov vždy pripravený na použitie.