Test zadnych pneumatik
5. 4. 2009
Pri hľadaní najlepšej zadnej penumatiky sme si zobrali na mušku Dunlop, Pirelli, Bridgestone, Maxxis a Michelin. Výber zadnej pneumatiky je extrémne dôležitá súčasť pri plánovaní súťažnej stratégie. Pri motorke, ktoré má dve kolesá (z toho len jedno je hnané) je zadná guma stelesnením obrovského podielu rotujúcej hmoty, neodpruženej hmotnosti, transferu energie, absorpcie nárazov a adhézie k povrchu trate.
... |
Kým továrenský jazdec si môže dovoliť vybrať novú pneumatiku na každý pretek podľa podmienok a typu povrchu, priemerný jazdec si musí vybrať to najlepšie pre všetky podmienky, ktoré ho môžu stretnúť.
MXA vybrala 5 najznámejších 110/90-19 pneumatík vhodných pre rôzne druhy povrchov a zrovnala ich medzi sebou. Trvalo to tri dni, dialo sa to na troch rôznych tratiach, použilo sa 5 zadných kolies a 2 krvavé kolená.
Naším testovacím bikom bola Yamaha YZ450F 2009. Pridali sme na ňu laďák Pro Circuit, aby sme ju trochu „oživili“, a tým pripravili drsnejšie podmienky pre pneumatiky. Yamaha nám dodala identické zadné kolesá a pri všetkých sme použili rovnaké duše pneumatík. Testovanie sa dialo v štýle každý s každým: jazdci jazdili svoje kolá, menili kolesá, spravili ďalšie kolá a zase menili kolesá a stále to isté dookola. Ako záverečný experiment, sme spravili 5 pretekov, kde každý obúval rovnakú zadnú pneumatiku.
Výsledok je sprievodca, ktorý vám pomôže vybrať gumu podľa toho akú trať najčastejšie jazdíte.
DUNLOP D756
DUNLOP D756 |
Váha: 5,4kg
Výkon: Dunlop 756 je vynikajúca pneumatika, ktorá ponúka predvídateľnú odozvu v prechodoch medzi tvrdým a mäkkým povrchom. 756 bola dobre ovládateľná pri prechode z náklonu do priameho smeru akcelerácie. Má veľmi dobrý záber na tvrdom povrchu, i keď najviac sa cíti doma na stredne tvrdých povrchoch (keď sme potrebovali lepší výkon na „betónovom“ povrchu, volili sme 745-ku).
MXA si vybrala 756 ako základ, s ktorou budeme porovnávať ostatné pneumatiky. Je tu ešte lepšia, ale aj drahšia 756RR s lepším gripom, no tu by ste museli akceptovať aj rýchlejšie opotrebenie.
Verdikt: Sedem z 10-tich testovacích jazdcov MXA by volilo práve D756-ku pre jej veľmi dobré predvídateľné správanie. Nie je skutočne nič, čo by sme mohli na nej kritizovať.
BRIDGESTONE M404
BRIDGESTONE M404 |
Váha: 5,35kg
Výkon: Je pravidlom, že MXA nemala rada zadné pneumatiky Bridgestone, odkedy sa nevyrábala M78. Priam sme nenávideli 401/402 a 601/602. Tie boli tak zlé, až bolo ťažké uveriť, že sa vyrábali v závode Bridgestone. Našťastie M404 zmenila náš názor. Je to jedinečná pneumatika pre jazdcov, ktorí si udržujú rýchlosť pri každom prevode a nemajú v láske moc spôsob „stop-and-go“. M404 stráca trochu svoj potenciál na mäkkom povrchu a prachu, ale znovu ho naberá na tvrdých povrchoch a ílovitej zemi. Kým sa ostatné pneumatiky hlboko zabárajú, M404 pláva na povrchu a nevytvára motoru nadbytočný odpor, no stále si drží trakciu. M404 je vynikajúca na „betónové“ štartovacie plochy a dáva veľmi dobrý pocit pri prechode z hliny na tvrdý povrch.
Verdikt: M404 je veľmi dobrá pre trate s tvrdými sekciami. Ak má nejkú slabosť, je to trakcia pri náklone pod niekoľkými určitými uhlami.
MAXXIS MAXXCROSS IT
MAXXIS MAXXCROSS IT |
Váha: 5,8kg
Výkon: Keď príde na rad porovanie cena/výkon, Maxxis Maxxcross IT je v tomto ekonomickom svete kráľom. I keď to nie je najlepšia voľba ani v jednom z výkonových ukazovateľov, je to solídna guma za dobrú cenu, ktoré sa opotrebuje veľmi pomaly. Maxxcross IT poskytuje dobrú trakciu na rovine a prechod z mäkkého na tvrdý povrch vám nebude spôsobovať veľké problémy. Niektoré uhly pri náklonoch sú dosť stresujúce, keďže má tvrdšiu zmes ako ostatné pneumatiky. Maxxcross nemá rada tvrdé štartovacie plochy, je trochu tažšia a pri tvrdom brzdení sa „rozkorčuluje“.
Verdikt: Pokiaľ neradi meníte a kupujete pneumatiky, Maxxcross IT je dobrá voľba. Jej cena je mierne nižšie ako u ostatných a vydrží dlhšie bez straty výkonnosti. Je to univerzálna guma pre človeka s nižším rozpočtom.
MICHELIN MS3 STARCROSS
MICHELIN MS3 STARCROSS |
Váha: 6kg
Výkon: Navrhnutá pre to, čo Michelin nazýva „zmiešaný a mäkký terén“. Michelin Starcross MS3 robí svoju najlepšiu prácu tam, kde je dostatok nánosu, aby sa mohla zahrabať. Je to najťažšia pneumatika v teste a jej extra hmotnosť sa zdá byť výhodou pri nízkorýchlostných/vysokootáčkových situáciách. Keď MS3 začne ubiehať zo svojej línie, chce to veľmi talentované pravé zápästie dostať trakciu späť pod kontrolu. Špeciálne je to cítiť pri vlnkovitých nerovnostiach, kde extra váha spôsobuje scenár „šmyk-bum-šmyk“.
Najlepšou vlasnosťou MS3 je akcelerácia v priamej línii. Ponúka úžasnú trakciu a jej tvrdé hrany nám dovolili jazdiť s mierne podhustenou pneumatikou (čo pomohlo eliminovať jej šmyky). Na opačnej strane, MS3 sa šmýkala pod tvrdým brzdením a opotrebovávala sa dosť rýchlo.
Verdikt: Ak jazdíš prevažne hlinitú trať a je na nej viac veľkých skokov ako malých, MS3 je akceptovateľná voľba.
PIRELLI SCORPION MID/HARD 454
PIRELLI SCORPION MID/HARD 454 |
Váha: 5,3
Výkon: Pirelli Mid/Hard 454 je prekvapivo výborná pneumatika (a najľahšia v teste). Mid/Hard označenie znamená, že Scorpion 454 je pneumatika pre stredne tvrdé až tvrdé povrchy. Pracuje výborne v mierne hlbokej hline s pevným podkladom a v hladkých zákrutách. Všetci MXA jazdci boli očarení ako dobre pracovala v teréne, na ktorý je predurčená, no takisto si držala svoje vlasnosti aj keď už mala známky opotrebenia. Je tu len jedno „ale“, a to ak sú na trati ílovito-piesčité sekcie, Mid/Hard 454 nie je najlepšou voľbou.
Verdikt: Mid/Hard bola jedna z našich najobľúbenejších. Jej vlatnosti sú vhodné na mnoho tratí s hladkými, alebo mäkkými zákrutami. Je to veľmi dobrá guma.
Zdroj: www.countrycross.sk