Pritahovacie momenty
Skrutkové spoje majú v konštrukcii motocykla nezastupiteľnú úlohu. Použité sú v konštrukcii motora, riadenia, uchytenie kolies a pod. Pretože každý kilogram zbytočnej hmotnosti sa prejaví vo zvýšenej spotrebe a zhoršených dynamických vlastnostiach, snahou konštruktérov ja navrhovať aj spojovacie súčiastky čo najľahšie. Z toho vyplýva, že skrutkový spoj je mimoriadne chúlostivý na správnu montáž. Nepríjemný zážitok pri opravách a údržbe našich motorových miláčikov je strhnutý závit či už na skrutke alebo matici alebo v bloku motora. Taktiež je nepríjemná zalomená skrutka. Väčšinou to býva spôsobené nadmernou silou dotiahnutia skrutkového spoja alebo nesprávnou montážou (tzv. trafenie závitu). Určite poznáte že vám neraz vnútorný hlas v hlave hovoril: "Musím to poriadne dotiahnuť aby to držalo!"
![]() |
Priťahovanie hlavy motora |
Čo si drvivá väčšina mechanikov - amatérov, ale aj profesionálov neuvedomuje ja fakt, že osová sila v skrutke značne kolíše v závislosti na montážnych podmienkach - najmä koeficient trenia medzi maticou a skrutkou je veľmi dôležitý. Avšak veľkosť koeficientu trenia nie je jediným činiteľom ovplyvňujúcim správne pritiahnutie spoja. Z toho dôvodu výrobcovia pre osobitne chúlostivé spoje predpisujú nielen veľkosť momentu, ale aj spôsob priťahovania. Tieto postupy treba striktne dodržiavať, pretože akékoľvek experimentovanie by mohlo mať nepriaznivé následky. Na dodržiavanie presného priťahovacieho momentu sa používajú špeciálne momentové kľúče a to buď ohybové alebo torzné. Ohybové momentové kľúče sú založené na princípe stláčania vinutej pružiny a torzné momentové kľúče merajú priťahovací moment podľa skrútenia kovovej tyče. V núdzovom prípade si môžeme pomôcť použitím vzťahu pre jednoramennú páku.
M = F . l
M – priťahovací moment (N.m)
F – sila (N)
l – rameno páky (m)
Teda napríklad pri pritiahnutí skrutky potrebujeme dosiahnuť priťahovací moment M = 80 N.m. To znamená, že priťahovací moment dosiahneme silou 160 N na ramene páky l = 0,5m. Týmto spôsobom môžeme priťahovať len menej chúlostivé skrutkové spoje ako napr. skrutky a matice kolies.
Priťahovacie momenty skoro všetkých skrutkových spojov bývajú väčšinou súčasťou servisného manuálu motocykla. Nasledujúca tabuľka udáva orientačné priťahovacie momenty skrutiek a matíc pre momentové kľúče:
Závit | M6 | M8 | M10 | M12 | M14 | M16 | M18 | M20 | M22 | M24 | M27 | M30 |
Mechanické vlastnosti | Hodnoty priťahovacích momentov (N.m) | |||||||||||
5 D 5 S 8 G 10 K 12 K |
4,9 6,9 9,8 13,7 16,7 |
10,8 15,7 22,6 32,4 38,3 |
21,6 31,4 44,1 61,8 73,6 |
36,2 53 74,6 105 126 |
58,9 78,5 118 165 196 |
78,5 113 165 226 275 |
118 172 245 343 412 |
157 226 314 441 530 |
196 284 392 559 667 |
275 392 549 755 932 |
363 520 716 1020 1230 |
510 736 1020 1440 1720 |
![]() |
Nastavenie momentového kľúča |
Ak nedisponujete vhodným náradím, môžete si spôsobiť väčšiu škodu ako úžitok a radšej svojho miláčika zverte odbornému servisu! Ak poznáte dobrý servis, môžete ho pridať do databázy motoservisov.
Zdroj : www.countrycross.sk