Poloautomatická spojka REKLUSE
Poloautomatická spojka REKLUSE - niekto je za a niekto proti. V diskusii Automatická spojka na MOTO - kto z vás ju už vlastní? je veľa otáznikov ohľadom tejto témy. Keďže mám v tejto oblasti skúsenosti, rozhodol som sa prispieť článkom.
Základný model Z-START |
Ide o poloautomatickú odstredivú spojku. V podstate veľmi jednoduché zariadenie, ktorého funkcia je zopínať spojku v závislosti od otáčok. Existuje viacero výrobcov. Osobne mám skúsenosti so spojku REKLUSE z-start Pro (www.rekluse.com). Doposiaľ som ju inštaloval a skúšal na KTM 525EXC, 450EXC, 300EXC (2T), Yamaha WR450F, Yamaha 450YZF. Nejde o žiadny radikálny zásah do motora ani o nevratnú zmenu. Kedykoľvek si to prehodíš za sériovú. Existuje v 2 variantoch - jednoduchší a lacnejší z-start, kde nemáš možnosť ovládať spojku spojkovou páčkou a drahšia, kde ti funguje aj spojková páčka na ovládanie spojky.
Skúsim zhrnúť základné plusy:
1) Osobne by som uvažoval len o tej druhej. Najmä pri 2T kde sa so spojkou jednoducho musíš pohrávať, ale spojková páčka ti ide vďaka Rekluse cca 3x ľahšie!!! Skús si to predstaviť aká zábava to je mať jeden prst na spojke a brnkať si s ňou medzi stromy v ťažkom teréne, pri výjazde z tobogánu... hlavne pri Yamaha 2T, kde nemáš hydrauliku.
2) Takmer neexistuje situácia (stalo sa mi to 2x na 4T), kde ti zdochne motor!!! Krásny pocit istoty. Letíš si na bomby skočíš lavicu dupneš na brzdu... hocičo... a pohoda. Ľubovoľná krízová situácia, či až pád - vstaneš zo zeme, sadneš, otočíš plyn a letíš... šetríš si tým energiu a hlavne zvyšuješ koncentráciu na jazdu...
3) Precízna regulácia spojky za každej situácie. Ideš ťažký technický výjazd, si rád, že sa držíš na motorke, nie aby si ešte myslel na spojku, veď sotva otvoríš zápästie, a už vôbec nie dať kvalt dole. Ku koncu ti motor klepe ako kladivo a ty sa modlíš - poď to zvládneš!!!! Tak na to zabudni!!! Jednoducho držíš plyn a ideš, pred koncom výjazdu kedy už motor nevládze, ti s totálnou presnosťou a jemnosťou (vďaka čomu nestrácaš trakciu) začne makať REKLUSE.
4) Lepšia trakcia vo vysokých otáčkach, nakoľko REKLUSE spojku dotláča viac ako sériové pružiny...
Ide o poloautomatickú odstredivú spojku a z toho vyplývajú aj nejaké mínusy, na ktoré sa dá ľahko zvyknúť a nie sú radikálne.
Vyšší model Z-PRO |
Tu sú základné mínusy:
1) Keď stojíš s rýchlosťou v kopci a máš vypnutý motor, tak máš v podstate stlačenú spojku (nemáš otáčky = spojka je rozpojená), motorku neblokuje rýchlosť. Teoreticky ťa to môže dostať, keď ideš výjazd a nejakým zázrakom zdochne motor (napr. benzín), s bežnou spojkou stojíš so zablokovaným zadným kolom (stojíš na rýchlosti), s REKLUSE ideš na spiatočku dole a musíš buď zaľahnúť, alebo stlačiť brzdu. Predná veľa nepomôže, keďže si v brutálnom stúpaní, tak ideš po zadnej, keď to urobíš veľmi silno a už si na spiatočku aj rozbehnutý, môžeš ľahko odtrhnúť záchyt reakcie zadnej brzdy. Buď si to zvaríš (keď nájdeš LEGO, čo si urval), alebo kúpiš nový komplet, čo ťa nepoteší!!!
2) Zdanlivo najväčšia nevýhoda sa môže zdať fakt, že ak napríklad schádzaš svah a prebrzdíš zadok = klesnú otáčky = rozpojí spojka, následne pustíš brzdu a decelerácia nikde, jednoducho máš rozopnutú spojku a tá zopne až keď sa dostaneš do otáčok. Prax je ale iná. Pokiaľ to vhodne nastavíš nestretneš sa s tým takmer vôbec. Možno v začiatkoch.
Jednoducho človek, ktorý sadne z auta s manuálnou prevodovkou do auta automatom môže dupnúť na brzdu ľavou nohou. Pri Rekluse až takéto riziko nehrozí.
3) Keď motor beží na voľnobeh a máš tam rýchlosť, bike stojí, či už ty, alebo okoloidúci kamoš si len tak vrkne do plynu a bike odletí, lebo tam je kvalt...
Čo sa týka 4T, spojku Rekluse stlačíš keď dáš 1 a N, ináč nevieš, že ju máš. U 2T je to iné, keď chceš byť dobrý musíš sa naučiť na ňu brnkať, či máš Rekluse, alebo nie. Ale vždy to ma radu ostatných výhod + ľahší ťah.
Existuje aj kombinácia so zadnou brzdou na ľavej ruke. Opäť 2 varianty. Prvý bez možnosti kombinácie použiť aj sériovú na nohe, druhá tzv. duálna... Tiež som to skúšal aj jazdiť, považujem to za vhodne len pre silný 4T na supermoto. Viac info nájdete na stránkach výrobcu, alebo Youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=6Wzy2K-4vN8
http://www.youtube.com/watch?v=K6GfKpgy-Z0
http://www.youtube.com/watch?v=A2Uqqh289xg
http://www.youtube.com/watch?v=a3EXCjl-Z4U
http://www.youtube.com/watch?v=a-3yDjorpu4
http://www.youtube.com/watch?v=6Wzy2K-4vN8
Z môjho pohľadu je to veľmi funkčný doplnok na bike, ktorý ti umožní viac sa venovať jazde a skôr sa dostať ďalej - technicky. Využijú to jednak hobbíci ale aj lepší jazdci. Ja osobne jazdím Askof Cassovia Cup spolu s 3 kamošmi a nedali by sme to preč za nič. Moja nová motorka musí mať takúto spojku.
Pre viac info ma kontaktujte na janko@antoniopension.sk