Olej do 4taktov
Životodarnou krvou štvortaktného motora je motorový olej... Ako krv v tele, olej prúdi v motore, ním dýcha a ním sa živí. Väčšina štvortaktov, okrem CRF používa rovnaký olej pre mazanie ventilov, vačky, piestu, ojnice, spojky aj prevodovky. Takto zdieľané mazanie vyžaduje od motorového oleja mazať pohyblivé časti dvojnásobne viac ako u oddeleného mazania palivového premixu a prevodového oleja dvojtaktu. V snahe zredukovať hmotnosť, maximalizovať výkon a zmenšiť rozmery, tvoj ľahký štvortaktný motor používa iba presne určené množstvo oleja, aby vykonal svoju prácu. Ná závodnom stroji je použitie a pravidelná výmena najlepšieho možného oleja dôležitejšia ako čokolvek iné.
![]() |
Q: JE AUTOMOBILOVÝ OLEJ NEVHODNÝ PRE MOTOCYKEL?
A: Áno. A prečo? Je navrhnutý pre opačný účel ako motocyklový olej. Jeno prioritou je: (1) redukovať spotrebu, (2) redukovať emisie a až potom (3) chrániť pohyblivé časti. Dnešný automobilový olej nemá rovnaký stupeň ochrany pre extrémne tlaky a nemá prísady proti opotrebeniu ako to ešte bolo tak 10 rokov dozadu.
![]() |
rez hlavou 4T motora |
Q: KEDY BOL AUTOMOBILOVÝ OLEJ TEN NAJLEPŠÍ?
A: Olej sa zmenil viac ako 10 rokov vzad, kedy výrobcovia áut boli nútení čistiť ovzdušie. Od 1993, celý automobilový priemysel pracuje na redukovaní emisií. Automobilový olej sa musí striktne držať výkonnostných kategórií stanovených Americkým Ropným Inštitútom (API). Tieto kategórie sa nazývajú API Servisné kategórie. API kategórie už poznáme viac ako 50 rokov, ale prvých 35 rokov boli menené pre dosiahnutie vyššieho výkonu motora. Terajšie platné označenie je API SL. Tieto oleje sú navrhnuté pre zvládnutie vyšších teplôt a dosiahnutie nízkej spotreby oleja. API SL oleje sú ochudobnené o prísady pre mazanie v extrémnom namáhaní. Namiesto nich sa používajú trecie náhrady zvyšujúce úsporu paliva.
Q: POŠKODÍ AUTOMOBILOVÝ OLEJ MOJU MOTORKU?
A: Môže! Ak používaš automobilový olej v tvojom závodnom štvortakte, platíš za veľmi chabú ochranu. Oleju API SL chýbajú anti-opotrebujúce komponenty: medzi najpoužívanejšie patria zinok, fosfor a síra. Tieto prísady sú veľmi škodlivé pre katalyzátory, ktoré znižujú obsah nečistôt vchádzajúcich do výfukové systému.
Q: POŠKODÍ MI AUTOMOBILOVÝ OLEJ SPOJKU?
A: Áno. Trecie náhrady v motorovom oleji zlepšujú palivovú ekonómiu na ozubeniach, ložiskách, piestoch a krúžkoch, tým že uľahčujú kĺzanie, prešmykovanie a otáčanie v motore. Bohužiaľ, tieto trenie minimalizujúce prísady uľahčujú preklzy na spojke. Ak používaš takýto olej, strácaš pri zábere, akcelerácii a redukuješ životnosť spojky.
![]() |
spojka |
Q: PREČO SI MÁM ZAPAMÄTAŤ AKRONYM „JASO“?
A: Hneď ako americká vláda pretlačila ekonómiu pred ochranou, japonská organizácia pre automobilové štandardy (JASO) vyvinula štandard špecifický pre výkonné štvortaktné motocykle. JASO navrhla dve rôzne špecifikácie olejov pre štvortakty: MA a MB. MB olej je pre nízke trenia a MA je bez trecích prímesí.
Q: PREČO SÚ ŠPECIÁLNE MOTOCYKLOVÉ OLEJE LEPŠIE?
A: Motocyklové oleje sú priam nabité látkami proti opotrebeniu, odieraniu a majú prísady pre extrémne tlaky na rozdiel od bežného motorového oleja, a ako plus, motocyklový olej neobsahuje sulfid molybdénu a iné frikčné náhrady, ktoré spôsobujú pohromu pri používaní spojky.
Maxima, známy dodávateľ motocyklových olejov z USA, začína s API SG olejom; posledné jeho zloženie nebolo upravované pre množstvo zinokdialkylditiofosfátu (zinok, fosfor a síra), ktoré môže obsahovať. Maxima takto zlepšuje ochranu s patentovanými vykonovými aditívami. Konečný výsledok je, že olej sa „nezlomí“ a stále je schopný poskytovať ochranu záberovým ozubeniam.
![]() |
Maxima |
Q: KTORÝ OLEJ BY SOM MAL POUŽIŤ?
A: Ak na obale nefiguruje, že je to API SG, alebo JASO MA, nie je to dosť dobrý olej pre tvoj bike - i keď obal hovorí „špeciálne pre motocykle“, alebo „pre mokré spojky“, stále je najdôveryhodnejšie, vybrať ten s označením API SG, alebo JASO MA.
Tu je výstraha pre majiteľov strojov CRF – budeme sa tomu venovať o pár riadkov ďalej.
![]() |
rez motorom husaberg |
Q: AKÚ VISKOZITU BY SOM MAL POUŽIŤ?
A: Najpopulárnejšia je 10w40. Je dosť riedky, aby nezanechával naspodku „močiar“ a ponúka dokonalú ochranu pri extrémnych záťažiach. Každý manuál uvádza odporúčané oleje, značky a viskozity.
Q: PREČO JE CRF AKO AUTO?
A: Olejový systém Hondy CRF250 and CRF450 má oddelenú spaľovaciu časť od prevodovky. CRF oddeľuje kľukovú skriňu, aby kovové hobliny prevodovky nezasahovali spaľovací priestor a neboli v tom istom oleji, ktorý maže piest, krúžky a ojničné ložiská. Výhoda tohto riešenia je, že CRF môže používať „šmykľavý“ JASO MB olej vo valci a JASO MA v prevodovke.
![]() |
motor CRF450 s oddeleným mazaním |
Q: A ČO PREVODOVKA NA CRF?
A: Nepoužívaj automobilový motorový alebo prevodový olej. Ak olej nemá označenie „dvojtaktný prevodový olej“, „bezpečný pre použitie s mokrou spojkou“, alebo API SG, prip. JASO MA, nepoužívaj ho.
Q: JE LEPŠIE ODDELIŤ MOTOROVÝ A PREVODOVKOVÝ OLEJ?
Áno aj nie. CRF požíva oddelený systém. Nie je to nový nápad. BSA to robila už dávno. Yamaha, Kawasaki, KTM a Suzuki používajú rovnaký olej pre motor aj prevodovku. Čo je lepšie?
Oddelený sytém: Výhodou oddeleného systému Hondy ako už bolo spomenuté je, že spaľovací priestor nie je znečistený hoblinami, alebo sa doň nedostane zlomený zub. CRF môže používať olej MA v prevodovke a MB vo valci. Nevýhoda je, že množstvo oleja je v každej komore zredukované, a tým potrebná jeho častejšia výmena. Akákoľvek strata oleja, bez ohľadu na to aká malá, sa stáva kritická, lebo ostáva iba malý bazénik, z ktorého sa čerpá olej.
Zdieľaný olej: Výhody tohto systému u motorov RM-Z, KX-F alebo YZ-F je vo väčšom množstve oleja, kde jeho straty nie sú také kritické, celková teplota motora je nižšia a jeho výmena nie je až taká častá. Nevýhodou je, že zdieľaný olej musí mať špecifikáciu MA kvôli spojke (čo znamená, že motor nedostáva výhody šmykľavých aditív oleja MB).
Q: MOKRÁ, SUCHÁ, ALEBO POLOSUCHÁ KĽUKOVÁ SKRIŇA?
A: Nenechaj sa s týmito pojmami zmiasť. Podľa názvu sú iné, ale v praxi pracujú všetky rovnako. Motor s mokrou skriňou má olejový bazén v kľukovej skrini. Suchá varianta neukladá olej v kľukovej skrini, ale namiesto toho v samostatnej nádržke a v olejovom obehu. Polosuchá skriňa je v skutočnosti iba marketingový termín pre mokrú skriňu s rozdielom, že má zdvihnutý kľukový hriadeľ vyššie od olejového bazéna. YZ-F je má suchý design. Všetky ostatné štvortakty majú mokrú skriňu. Suzuki a Kawasaki vytvorili polosuchú terminológiu, ale KX-F aj RM-Z sú nepatrne odlišné od mokrej varianty.
![]() |
motor YZF so suchou skriňou |
Q: POŽIČALA SI SUZUKI TRIK OD HUSKY?
A: Nie, ale RM-Z250/KX250F používajú niečo podobné ako Husqvarna predstavila v roku 1982 — cirkuláciu cez jazýčkový ventil. Honda CRF, Suzuki a Kawasaki sa snažia oddeliť motorový olej od prevodového. Ale, v podstate, KX-F a RM-Z iba klamú spaľovaciu časť, že dostáva samostatný olej. Olej je čerpaný cez filter ku ventilom, vahadlám, piestu, krúžkom a ložiskám.
A kde je teda ten Husky jazýčkový ventil? Keď je olej v KX-F/RM-Z prepumpovaný cez celý vrch motora, dostane sa do dutiny v kľukovke k jazýčkovému ventilu, ktorý púšťa olej späť do prevodovky. Preto, KX-F aj RM-Z musia používať olej JASO MA (a nie „šmykľavý“ MB).
Konštruktéri v Suzuki použili tento systém, aby zabránili kľukovke, aby sa otáčala v olejovom kúpeli. Prečo? Voľne sa otáčajúca kľukovka (bez kúpeľa) zlepšuje odozvu a zvyšuje výkon. Bavíme sa tak najmenej o jednom koni. Požiadavky na olej sú identické ako pre všetky štvortakty používajúce rovnakú náplň pre motor aj prevodovku.
Q: MÔŽE OLEJ ZVÝŠIŤ VÝKON?
A: Áno. Špeciálne zmesi nízkoviskozných ester syntetík môžu chrániť ako 30W pod extrémnymi záťažami, ale kľukovke dovoľujú otáčky ako 0W (0W=rovnaká viskozita ako u vody). Ale, skutočné tajomstvo získania viac konských síl zo štvortaktného oleja je v jeho množstve. Väčšina konštruktérov moderných 4T motorov (a tiež aj prevodových ozubení) sa usiluje držať kľukovku neponorenú do olejového bazéna. Predieranie sa ťažkým olejom žerie výkon. Preto, znižovanie množstva oleja v bazénikoch na spodku motora, alebo prevodovky zvyšuje výkon.
Q: AKO ČASTO BY SOM MAL MENIŤ OLEJ?
A: Yamaha odporúča výmenu oleja aj filtra po každých piatich tréningoch. Eric Crippa z Hondy radí meniť olej tak často ako je to možné. Jeden z problémov pri častej výmene oleja je, že to zvádza ľudí použiť lacnejší olej.
Q: DÁ SA NIEČO DOZVEDIEŤ ZO STARÉHO OLEJA?
A: Áno. Upri svoju pozornosť na stav použitého oleja. Ak vyzerá špinavo a páchne, musíš meniť častejšie. Nastav si výmenné intervaly tak, aby olej bol ešte čistý a nemal zápach prepáleného oleja. High-endové súťažné tímy, ako napr. Formula 1 posielajú použitý olej na analýzu. Laboratórne testy pomocou spektografu vyhodnocujú kovové častice v oleji a zisťujú či mohli zapríčiniť možné poškodenie. Toto je samozrejme príliš drahé a až extrémne pre bežného jazdca, ale vždy by si mal olej precediť, aby si našiel možné úlomky zo spojkových lamiel, časti ozubení, alebo akékoľvek iné neobyčajné častice.
Q: AKO PRACUJE OLEJOVÝ FILTER?
A: Štvortakty potrebujú olejové filtre, pretože olej sa znečisťuje rýchlejšie. Olejový filter na tvojom motokrosovom biku je ako filter na tvojom aute (alebo ako filter na tvojom kávovare). Pracujú takto: Čerpadlo na spodku motora posiela náporom olej do filtra. Odtiaľ, pumpovaním distribuuje olej najprv do spaľovacieho priestoru tak, aby vačkovky, ventily, hlavné ložiská a ložiská ojnice dostávali najčistejší olej. Čerpací tlak v modernom štvortakte je medzi 6 až 12 psi.
![]() |
olejový filter |
Q: MAL BY SOM VYMENIŤ FILTER PRI KAŽDEJ VÝMENE OLEJA?
A: Áno. Ale je pravdou, že nie všetci jazdci to striktne dodržiavajú.
Q: AKÝ OLEJ MÁM POUŽIŤ V MOJOM FERRARI?
A: Pokiaľ si fabrický jazdec, preskoč túto otázku. Ak chceš najlepšiu ochranu pre svoju 360 Modena, použi ester syntetický, API SG, alebo JASO MB štvortaktný motocyklový olej.