Motocyklové reťaze
V prvom rade treba zvážiť reťaz, ktorá spĺňa kritériá tvojho jazdeckého štýlu. Ináč povedané; ak si endurista a jazdíš prevažne v lese - enduro trate, porozmýšľaj o 0-krúžkovej reťazi. Ak si čistý motokrosár, kupuj silné a odolné reťaze. Ak si hobík, ktorý jazdí pre zábavu - sem tam trať, sem tam endurko - a máš dosť limitovaný rozpočet, potom chceš najlepšiu/najodolnejšiu reťaz za čo najmenej peňazí.
No dobre, teraz už vieš čo chceš, ale čomu treba venovať pozornosť pri výbere? Kde máš začať?
Čo hľadať a čomu sa vyhýbať
Pre novicou, prosím zabudni na pestrofarebné reťaze, ktoré su dnes populárne medzi típkami čo nosia v nose kariku. Tieto reťaze su zvyčajne len popráškované tenkou vrstvou farby kôli "dizajnu" a zaplatíš za ne prémiovú cenu len preto aby si vyzeral oslňujúco v okruhu tvojich potetovaných kamarátov. Áno, po troch-štyroch jazdách, keď piesok, prach a kamene poodlupujú polovicu farby, reťaz vyzerá ako niečo čo dovliekol tvoj pes zo smetiska. A aby nebolo málo škody, poodlupovaný povrch obnaží kov, ktorý tak môže zhrdzavieť oveľa jednoduchšie a rýchlejšie.
![]() |
Opotrebovanosť rozety sa dá v celku znížiť, napríklad použitím skladacej rozety |
Vo veľkej väčšine prípadov možeš zabudnúť na originálne továrenské výrobky ako napríklad Honda, Suzuki ... Prečo? Tieto výrobky sú oveľa drahšie ako netovárenské značky. Napríklad nová originál reťaz na HondaCRF230F ťa vyjde zhruba 4000 sk. Za plovičnú cenu si zadovážiš kvalitnú D.I.D. alebo Sidewinder. A skutočnosť je taká, že mnohý predajcovia ani nemajú originálne reťaze na sklade. Čo je ešte horšie, mnoho továrenských reťazí je nekonečných - bez spojovacieho článku. Správne, aby si odmontoval reťaz tak musíš použiť špeciálny rozpojovák na reťaz alebo odbrúsiť/odpíliť celý článok. Nemám ani šajnu na čo návrhári pomýšľajú keď skonštruvávajú motorky. Asi si myslia, že človek odnesie motorku do servisu keď sa mu vyťahá reťaz a nahodí si tam novú továrenku.
![]() |
Ak chceš reťaz skrátiť alebo rozpojiť, potrebuješ k tomu ozajstné náradíčko ako tento rozpojovač |
Si tak blbý alebo lenivý?
Skúmanie reťaze
Pozri sa dobre na reťaz a všímaj si nasledovné:
- Priemer a konzistenciu klínikov: Sú dobrými indikátormi životnosti. Ak sú klíniky - pretŕčajúce cez bočné doštičky - tenké, reťaz je slabá.
- Lisovanie kolíkov: Rovnomerné lisovanie kolíkov pozdĺž celého jeho obvodu je +. Ak sú kolíky nalisované nerovnomerne, výška kvality je v pochybnostiach. Lisovanie na dvoch miestach je krajná hranica, lisovanie na štyroch miestach je najlepšie.
- Ako sú formované bočné doštičky: Ostré hrany, lacné lisovanie, alebo zaoblené prekovávanie sú jasným úkazom toho ako bola reťaz vyrobená.
- Vyhni sa primitívnym, popráškovaným, pestrofarebným reťazám ... úlomky su nevyhnutné. Nános farby anodizáciou je OK.
- O-krúžkové vydržia 20% dlhšie ako X-krúžkové, D-krúžkové, alebo hocijaké iné s nie okruhlým tesnením.
- Hrúbku bočných doštičiek: Úzke doštičky robia reťaz slabšou a tým padom odhalia akú záťaž reťaz znesie.
- Pozornosť venuj aj medzere medzi valčekmi a vnútornými došťičkami. Voľnosť znamená v tomto prípade kratší život.
- Rozlož reťaz na plochý povrch a skús ju ohýbať kolmo do strán ... čím menej ohybnosti tým lepšie.
- Veci ako obal, grafika na krabici a podobné reklamné ťahy si absolútne nevšímaj.
- Všimni si konzistenciu doštičiek a valčekov. Čím lepšia dôslednosť a zhoda, tým kvalitnejšia reťaz.
- Ako natesno sa napasuje spojovací článok na kolíky: Čím menšia vôla tým lepšie.
- Je povrchová úprava na vnutorných a vonkajších doštičkách rovnaká? Zhodnosť = lepšia kvalita.
![]() |
Over si veľkosť kolíkov a doštičiek na reťazi, ktorú plánuješ kúpiť |
Výmena celej sady
Ak si poslal starú reťaz do smutnej, je tam šanca že hnacie kolečko a rozeta o tom budú niečo tušiť, a zvyčajne sú súčasťou problému. Ak sú ozubené kolečká zle osadené, mal by si ich vymeniť keď budeš meniť reťaz. Ak tak neurobíš, nová reťaz sa vyťahá relatívne rýchlo, ak ju ovšem nestihne roztrhnúť - v prípade že do smutnej pojde jedno z ozubených ešte pred reťazou.
![]() |
Nesprávne nahodená rozeta |
Hnacie kolečko sa neopotrebúva až do takej miery ako zadná rozeta a to najmä z toho dôvodu, že je vyrobené s vystuženej oceľe v porovnaní s hliníkovou rozetou. Priemerná hliníková rozeta je pekný kus šrotu a vyhlodá sa veľmi rýchlo - je to horšie ako blbý vtip. V skutočnosti som videl továrenky nechutne opotrebované už po troch jazdách.
![]() |
Táto rozeta má opotrebovanosť daľeko za hranicou zdravého rozumu |
![]() |
Toto je prasknutá rozeta, ktorá ma už nejaké tie motohodiny odslúžené |
![]() |
Aj takéto niečo sa dá stvoriť vďaka kombinácii opotrebovanej rozety s reťazou podradnej kvality |
Vyťahaná?
Keď sa reťaz používa stáva sa dlhšou. Hlavným dôvodom prečo sa reťaz predlžuje je opotrebovanie medzi valčekmi a kolíkmi. Firma Sidewinder Products ponúka zaujímavý výrobok na meranie opotrebovanosti reťaze, tzv. "sudca". Toto jednoduché, ale zato premyslené náradíčko umožní používateľovi previesť rýchly test na reťazi. Teda odmerať jej vyťahanosť a to priamo na motocykli, či ATV. Precízne ciachovaný kus zliatiny s troma graduálnymi schodíkmi stačí len jednoducho vsunúť medzi valčeky a výsledok sa hneď pozná. Ak sa meradlo zastaví na prvom schodíku, reťaz je ako nová. Ak zapadne až po posledný vrúbok, reťaz je vyťahaná nad prevádzkovú hranicu a mala by sa vymeniť. Celý tento "test" ti bude trvať zhruba 3 sekundy.
![]() |
Najlepší spôsob ako zistiť či je reťaz vyťahaná alebo nie, je použitím Sudcu |
Sudca eliminuje kadejaké dohady o tom či už nadišiel čas vymeniť reťaz alebo nie. Ak sa kontrola reťaze stane pravideľnosťou pred každou jazdou, jazdec ju može vymeniť včas a tak zabrániť zbytočnému poškodeniu ozubených kolies. Takisto, včasná výmena ti zachráni aj nejaké tie drobné čo sa týka zbytočných poškodení a celkovej údržby. Sudca sa vyrába vo viacerých veľkostiach takže by mal pasovať na všetky reťaze dostupné na trhu. Cena sudcu je 30$ a objednať si ho môžete priamo od Sidewinder:
Sidewinder Products
601 Sidwell Court
Saint Charles, IL 60174
USA
tel:1-630-513-1000
Čistenie a mazanie
Pokiaľ bude reťaz čistená na motocykli, zdvihni stroj do vzduchu tak aby sa dalo voľne točiť zadným kolesom (použiť možeš debničku, stoličku, ... alebo oridži stojan). Pomaly otáčaj kolesom a preskúmaj reťaz či niekde neni hrdza, zaseknuté/stuhnuté články, nahromadené nečistoty a počúvaj či niektoré články nepískaju alebo neškrípu pokiaľ točíš kolesom. Reťaz, pokiaľ je stále na motocykli, vyčisti drôtenou kefou (zubná kefka funguje dobre u O-krúžkových) a namaž prípravkom na mazanie reťaze. Nezabudni reťaz vytrieť aby si ju zbavil nadbytočného lubrikačného prípravku, ktorý by iba zbytočne priťahoval nečistoty. Z času na čas, daj reťaz úplne dole, poriadne ju vykefuj a celú ju namoč do rozpúštadla a odstráň tak nahromadený maz, ktorý s kefou nejde dole. Nechaj ju namočenú až kým sa všetka špina neuvoľní z článkov a z valčekových púzdier. Po kúpeľi daj reťaz vysušiť a až keď sa úplne všetko rozpúšťadlo vyparí, reťaz znovu premaž.
Na spôsob našich predkov
Vyčistiť reťaz tak ako sa to robilo kedysi, je časovo náročné. Daj reťaz dole, daj ju do nádoby s petrolejom alebo rozpúšťadlom a potom ju pomocou kefy vyčisti. Po vykefovaní reťaz vytri handrou a zaves niekam nech obschne. Na mazanie reťaze použi prevodový olej 80W-90W. Reťaz daj do nádoby naplnenej olejom na dobrú hodinku a sem tam s ňou pohýb pomocou šrobováka - olej tak pomaly prenikne do všetkých častí. Potom reťaz zaves na svoj obľúbený strom a na zem daj nejakú nadobku do ktorej bude stekať nadbytočný olej. Taktiež pre prípad, že by ti reťaz upadla na zem sa len znova namočí v oleji a nestane sa z nej kopec namazanej špiny.
Mazivá pre tvoju malú
Je tu pár dôležitých vecí ohľadom reťazových lubrikantov, ktorým sa oplatí venovať pozornosť. Nemali by akumulovať nečistotu, mali by byť trvanlivé a mali by odpudzovať vodu a špinu.
Niektorí típci používajú WD-40 a sú mu zaprisahaní. V podstate je to petrolej s arómami, takže reťaz vyčistí ale čo sa týka jej mazania tak nič moc. Niektorí ľudia používali WD-40 a nemali žiadne problémy. Osobne by som WD-40 neodporúčal ako mazivo, pretože je to rozpúšťadlo. Reťaz má z výroby mazivo medzi O-krúžkami a použitím WD-40, ktoré prenikne medzi všetky časti, sa lubrikant rozpúšťa.
Nanášanie maziva
Nestačí stáť vzadu a sprejovať kade-tade. Daj moto na stojan aby sa dalo krútiť zadným kolesom a aplikuj kvalitný lubrikant na miesta kde sa valčeky dotýkajú bočných doštičiek. Zvyčajne sa točí kolesom smerom do predu, aby náhodou nevyskočila poistka na spojovacom článku. Olej aplikuj na spodnú reťaz, ktorá sa potom navynie na rozetu.Neobťažuj sa nanášaním maziva na vonkajšiu stranu doštičiek, tam je to zbytočné. olej sa musí dostať do vnútra valčekov.
![]() |
Správne mazanie reťaze |
Ak si s mazaním skončil, utri prebytočné mazivo handrou a nechaj reťaz postáť zhruba 10 minút. Občas môžeš potočiť kolesom aby si pomohol oleju vo vnútri valčekov. Teraz sa môžeš ísť previesť.
Túto precedúru zopakuj zakaždým keď je čo i len náznak že by reťaz mala suchoty!
Umývanie motocykla
Keď moto umývaš, teoreticky by mala reťaz ísť dole. Prevažná vačšina z nás tak nerobí. Pokiaľ nenanášaš mazivo na reťaz hneď po umytí tak je to OK. Voda uväznená vo vnútri - vďaka mazivu - spôsobuje hrdzavenie z vnútra, zatiaľ čo z vonku bude vyzerať super. Ak umývaš motocykel s reťazov, skús použiť rozptylovač vody (Bel-Ray 6-in-1 alebo WD-30) na odstránenie vody a potom reťaz namaž. Toto je dôležité.
Zdroj : www.countrycross.sk